Efekt pierwszego wrażenia - to jest to!
Poczekalnia to miejsce, które jest często pomijane i niedoceniane w danym przedsiębiorstwie, a przecież to pierwsza rzecz, którą widzi potencjalny klient, kontrahent czy pacjent wchodząc do danej firmy.
Dlaczego wystrój poczekalni jest aż tak ważny? To właśnie aranżacja tego pomieszczenia wpływa na to, jak odbierana jest firma, pracownicy czy nawet oferowane usługi. Efekt pierwszego wrażenia to połączenie dwóch istotnych czynników. Eleganckiego, czystego wnętrza i profesjonalnej oraz miłej obsługi. To one decydują o tym, czy potencjalny klient ponownie do nas wróci. Dobre wrażenie można stworzyć korzystając z wielu rozwiązań wnętrzarskich. Warto postawić na nowoczesność, elegancję oraz klasykę. Co więc kryje się pod tymi pojęciami?
Decydując się na kolorystykę do tego rodzaju przestrzeni, należy postawić na pastele lub barwy ziemi, czyli brąz, beż lub delikatną zieleń. Te kolory zdecydowanie pozwolą na stworzenie przyjemnego i przytulnego klimatu. Często też sama biel jest dobrym wyborem, np. w poczekalni gabinetu dentystycznego czy zakładu kosmetycznego. Dzieje się to za sprawą stworzenia odpowiednich warunków higienicznych, na których zależy właścicielom wyżej wymienionych branży.
Funkcjonalna poczekalnia - czym się charakteryzuje?
Organizacja funkcjonalnej, ale też wygodnej poczekalni, może nieść za sobą dużo pracy. Bez wątpienia warto poświęcić na to odpowiednią ilość czasu, a efekt z pewnością nas zachwyci! Poprawnie urządzone wnętrze przyciągnie nowych klientów, ale też z pewnością zatrzyma już stałych. Podstawową kwestią dotyczącą aranżacji tego wnętrza jest określenie kto, i tak naprawdę na co, będzie tam czekał.
Zupełnie inaczej wygląda projekt poczekalni gabinetu dentystycznego, a jeszcze inaczej projekt poczekalni w wielkiej korporacji. Jest jednak kilka elementów, które są uniwersalne i takie same dla wyżej wymienionych miejsc. W większych poczekalniach można spotkać punkt w postaci recepcji, a kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest dobranie odpowiedniego oświetlenia. W sytuacji, gdy czekanie się wydłuży, warto sięgnąć po coś do czytania, a dobrze oświetlone miejsce w tym przypadku jest na wagę złota.
Następną kwestią jest ilość osób przebywających w poczekalni. Jeżeli jest ich więcej, warto postawić na wygodną kanapę czy sofę 3-osobową oraz na większą ilość krzeseł tapicerowanych. Są też miejsca, w których podczas czekania Pani recepcjonistka zaproponuje nam kawę. Wtedy potrzebny jest stolik kawowy. Wieszak na odzież wierzchnią, regał na książki czy czasopisma i kwiaty, to tylko dodatki w poczekalni, ale można spotkać je tak naprawdę w każdej z nich.
Rodzaje poczekalni - na co zwracać uwagę?
Rodzajów poczekalni jest wiele. A każda z nich będzie charakteryzowała się zupełnie czymś innym. Oto kilka przykładów:
Poczekalnia w salonie kosmetycznym
W przypadku poczekalni w salonie kosmetycznym czy gabinecie medycyny estetycznej, ważne są warunki higieniczne. Dobrze sprawdzi się tutaj biel na ścianach, delikatne oświetlenie i relaksująca muzyka. Klient do salonu przychodzi najczęściej w celu odprężenia i zadbania o siebie. Dlatego nie warto na siłę wtłaczać sztywnego, oficjalnego wystroju i zamiast krzeseł wybrać piękną welurową sofę dwuosobową i wygodne, pasujące kolorystycznie fotele uszaki. Meble tapicerowane to najlepsze rozwiązanie do tego typu pomieszczenia, ponieważ podkreślą elegancję, nowoczesny design i stylową aranżację. Tutaj wygląd ma znaczenie.
Poczekalnia dla dzieci
Z kolei poczekalnia dla dzieci to istny raj do zabawy kolorami. Na kolorowej ścianie, nierzadko wybiera się popularne postacie z ulubionych bajek. W kąciku zawsze znajdzie się miejsce do zabawy czy stolik do rysowania. Zdecydowanie można też znaleźć tutaj pełno ciekawych i różnorodnych zabawek, układanek, kolorowanek czy kolorowych kredek. Ważna jest również toaleta, która zdecydowanie powinna być przystosowana do najmłodszych. Musi znaleźć się w niej miejsce do przewinięcia dzieci oraz specjalnie przygotowane miejsce do karmienia. Meble należy wybrać w stylu dziecięcym.
Poczekalnia w dużych biurach
Inaczej też sytuacja przedstawia się w dużej, typowo korporacyjnej poczekalni. Tutaj centralnym punktem takiego miejsca jest dobrze oznaczona recepcja. Duże biuro kojarzy nam się z profesjonalizmem, dlatego obsługa z recepcji powinna wskazywać miejsce, które interesuje danego klienta. W poczekalniach o większych rozmiarach sprawdzą się dostojniejsze meble, ale również bardzo wygodne. Idealnym stylem, który warto w tym przypadku zastosować, będzie styl nowoczesny. Klasyczny czy elegancki również znajdzie zastosowanie w tego typu poczekalni. Warto też postawić na meble o prostej formie oraz biurowej estetyce. Eksperymentowanie z kolorami należy sobie odpuścić i zdecydowanie postawić na stonowane kolory typu szarość, biel, beż oraz jasne drewno czy nawet kamienne elementy. W bardziej ekskluzywnych biurach można zdecydować się na fotele wypoczynkowe, które dodadzą nuty ekstrawagancji i luksusu.
Meble do poczekalni - jakie wybrać?
Wybierając meble do poczekalni warto zwrócić uwagę na fakt, że oprócz funkcji reprezentatywnej, muszą być one przede wszystkim wygodne. Powinny być odpowiednio miękkie, ale z drugiej strony utrzymywać klienta w pozycji siedzącej w taki sposób, aby pozycja kręgosłupa była prawidłowa. Bardzo dobrze sprawdzą się w takim przypadku sofy lub po prostu fotele nowoczesne.
Można też dobrać do tego kilka krzeseł tapicerowanych i stworzyć spójną kompozycję kolorystyczną, ale też dopasowaną do stylu panującego w poczekalni. W niektórych miejscach tego typu można też zdecydować się na stolik kawowy, dobierając do tego regał na książki i czasopisma w celu urozmaicenia i uprzyjemnienia czasu. W niektórych poczekalniach można też spotkać się z czymś takim jak szafa ubraniowa, zamiast zwykłego wieszaka na odzież wierzchnią.
Rzetelnie dobrana kolorystyka, styl i meble w poczekalni to klucz do sukcesu - a są nim zdecydowanie nowi klienci. Warto więc nie pomijać tej przestrzeni w aspekcie urządzania wnętrz,, bo poczekalnia była, jest i zawsze będzie wizytówką każdej firmy. A więc do boju bo “jak Cię widzą, tak Cię piszą”